diumenge, 10 de desembre del 2017

Escultura de gos molós dels Museus Vaticans

Quan vaig visitar els Museus Vaticans per primer cop, va estar com una jornada de retrobaments. Aquell dia vaig anar retrobant-me amb un munt de coneguts. Eren uns coneguts de molt antic. Uns coneguts de vista dels quals em sabia fins al més mínim detall íntim, però que no havia pogut conèixer de manera física. Els havia estat veient en els llibres des de ben petit. I aquell dia els tenia al davant. La imaginació era rellevada per la realitat. Ja no hi havia entre ells i jo cap mena d’intermediari.
I en aquella visita, vaig fer descobertes. Nous amics entraren en el meu univers mental. I un d’aquests va estar un Gos Molós que havia al Pati del Belvedere (Cortile del Belvedere)(Fig. 1). Al costat d’una porta.
Figura 1. Escultura de Gos Molós dels Museus Vaticans (Roma)(Foto d’Isabel Arce Acuña).
El primer que vaig fer, després d’aquella descoberta, fou cercar-ne informació. Vaig trobar, en primer lloc, que els gossos molossos eren una antiga raça originària de la Molòssia, a la regió grega d’Epir. Eren gossos de mida important que es caracteritzaven per tenir una constitució musculosa, fortes mandíbules, gros cap i gros i ample musell. D’aquesta raça semblen descendir els actuals mastins. Eren famosos a l’antiguitat per tenir cura dels ramats i per combatre a la guerra. Sembla que des d’època assíria foren emprats a la guerra.
Figura 2. Escultura de Gos Molós a la Galleria degli Uffizi (Florència, Itàlia).
Pel que fa a l’escultura, sembla que durant el s. XVI, foren desenterrades a diferents punts de Roma algunes escultures de gossos molossos. Eren còpies en marbre del s. II o III dC, d’escultures hel·lenístiques en bronze del s. III aC. D’aquestes còpies en marbre, una és la que jo vaig trobar-me als Museus Vaticans, dues van acabar arribant a Florència, i enguany es poden veure a la Galleria degli Uffizi i una darrera avui és al Museu Britànic.
Figura 3. Còpia dels gravats fets per Sebastiano di Re, de les escultures de gossos molossos de la Galleria degli Uffizi (Còpia del Metropolitan Museum of Art de New York).
Les escultures de la Galleria degli Uffizi (Fig. 2) foren trobades, segons consta en els gravats del gravador italià Sebastiano di Re, “...a l’esquerra de la Via Vitellia, a tocar del Tíber, a cinc milles de la Urbs, l’any 1558...”.
Els gravats de Sebastiano di Re (conegut també com Sebastianus Reggius)(Fig. 3) són de les escultures ara a Florència fetes, pel que sembla, l’any 1560. I d’aquests gravats se n’anaren fent còpies al llarg del temps[1].
Figura 4. Escultura de Gos Molós del Museu Britànic (Foto del British Museum).
L’escultura del Museu Britànic (Fig. 4) duu rera seu una llarga història. Una història que ha fet que tingui tres noms diferents: “The Jennings Dog”, “The Alcibiades Dog” i “The Ducombe Dog”. “The Jennings Dog” (“El gos de Jennings”) té a veure amb l’home que la va dur a Anglaterra, Henry Constantine Jennings (1731-1819). Aquesta escultura fou descoberta al Monte Cagnuolo o Cagnolo, a prop de l’antic Lanuvium (Lanivium, Civita Lavinia o Lanuvio), on hi havia hagut una vil·la imperial d’època d’Antoní Pius. El primer propietari modern conegut, després d`ésser trobada, fou l’escultor, restaurador i comerciant d’antiguitats Bartolomeo Caviceppi (1716-1799). H.C. Jennings la va veure en un racó del taller de Caviceppi a Roma, a mitjan s. XVIII, li comprà i se l’endugué. L’any 1778, Jennings va haver de vendre-la a Charles Ducombe (1764-1841), primer baró de Faversham, per tal d’eixugar deutes. Des d’aleshores va ser propietat de la família Ducombe, d’aquí el nom de “The Ducombe Dog” (“El gos de Ducombe”), fins que l’any 2001 van acabar venent-la. Inicialment, el comprador semblava que hauria de ser el Houston Museum District per un preu de 950.000$. Però qüestions burocràtiques van fer possible que el Museu Britànic, amb l’ajut d’una crida pública, aconseguís els diners per a poder-la comprar finalment. Actualment està en exhibició permanent. L’extremitat dreta i el musell han estat reparats.
Figura 5. Escultures de Gossos Molossos a la porta del palau Ayete (Donosti, Euskadi).
El nom de “The Alcibiades Dog” (“El gos d’Alcibíades”) li va posar Jennings. Alcibíades, segons Plutarc, tenia un gos gros i fort la cua del qual l’estadista grec tallà per tal d’invocar la pietat dels atenencs i distreure’ls de llurs pitjors moments. Aleshores, la cua tallada de l’escultura dugué a Jennings a relacionar-la amb aquesta història i anomenar-lo així.
Figura 6. Detall de les escultures dels  Gossos Molossos del Palau Ayete (Donosti, Euskadi).
Còpies contemporànies semblants poden veure’s al palau Ayete (Donosti, Euskadi) (Figs. 5-6), a la plaça San Martín[2] (Mar del Plata, Argentina)(Fig. 7) i a la plaça d’Armas (Linares, Xile)(Fig. 8).
Figura 7. Escultura de Gos Molós a la plaça de San Martín (Mar del Plata, Argentina)(Foto www.pasqualinonet,com.ar).
Totes les escultures presenten diferències entre elles. Són diferències en la disposició del cap, en la de les orelles, en la de la cua o en la llengua (la xilena, per exemple, mostra la punta fora de la boca).
Figura 8. Escultura de Gos Molós a la plaça de Armas (Linares, Xile).
Bibliografia
Torres Pérez, José Mª (2005): “Representación escultòrica de perros molosos en el Palacio Ayete(San Sebastián)”, Ondare. Cuadernos de Artes Plásticas y Monumentales, 24, Donostia, ps. 197-203




[1] Hi ha a la Real Colección de Estampas de San Lorenzo del Escorial (Madrid, Espanya) o al Metropolitan Museum of Art (New York, USA).
[2] Originalment, aquesta escultura era al Passeig General Paz de la mateixa ciutat argentina.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada